نهج البلاغه خطبه 19
نهج البلاغه خطبه 19
نهج البلاغه خطبه 19
lمعنی فارسی الفاظ خطبه 20
معنی فارسی الفاظ خطبه 20
فَ = پس
إِنَّ = حرف تاکید(به راستی ودرستی) ونفی کننده ی ا نکار وشک وتردید وازحروف مشبه بالفعل است که اسم خود رامنصوب وخبرخود را مرفوع میکند .
جدول اعراب نهج الباغه خطبه 20
جدول اِعراب الفاظ خطبه 20
فَ إِنَّــــكُمْ لَوْ قَدْ عَايَنْتُمْ مَا قَدْ
|
حرفـ ابتدائئه |
مشبهةبالفعل |
اسم انّ |
حرف شرط |
حرفـ تحقیق |
ماضی، مفاعله |
اسم موصول |
حرف تحقیق |
|
مبنی برفتح |
مبنی بر فتح |
محلاًمنصوب |
مبنی برسکون |
مبنی برسکون |
فعل شرط محلاًمجزوم |
مفعول به محلاًمنصوب |
مبنی برسکون |
نکات صرفی و جدول اعراب نهج الباغه خطبه 20
حرف لام مفتوح
لام مجرد یا عامل جر است یاعامل جزم است ویا غیرعامل . اوّلاً عامل جرّ و با هرضمیری جز ضمیریاء متکلّم، مفتوح است . مانند: لَکُم در« وَبِحقِّ اَقولُ لَکُم» و به را ستی برای شما میگویم .ثانیاً: ثانیاً عامل جزم است که در این صورت برای طلب وضع شده ومکسورمی باشد وپس از«فاء» و«وا» غالباً ساکن آورده می شود وگاهی پس از ثُمَ نیز ساکن می شود.ثالثاً : غیرعامل است،و در این صورت همواره مفتوح است وبه هفت وجه آورده می شود : 1.لام ابتدا که دو فایده از آن حاصل می شود:تأکید مضمون جمله واختصاص دادن مضارع به زمان حال، ودر دوموضع داخل می شود :الف . مبتدا – ب .خبر اِنَّ ، که دراین صورت بر سه چیز داخل می شود : 1) اسم 2)فعل مضارع 3) ظرف 2. لام زائد است وبر خبرمبتدا وخبر لکنّ داخل می شود . 3. لام جواب که برسه گونه است : الف )لام جواب لو: «لَوْ قَدْ عَايَنْتُمْ مَا قَدْ عَايَنَ مَنْ مَاتَ مِنْكُمْ لَجَزِعْتُمْ» اگر می دیدید آنچه را که به تحقبق دیده اند کسانی از شما که مرده اند هر آینه ناشکیبایی می کردید. ب)لام جواب لو لا. ج) لام جواب قسم 4.لام داخل بر ادات شرط برای اشعار به این که جواب پس از آن بنا برقسم ماقبلش مبنی است نه بنا بر شرط ،این لام راموطّئه نیزمی نامند . 5.لام تعریف ال . 6.لامی که به اسم های اشاره لاحق می شود واصل آن است که ساکن باشد . 7.لام تعجّب غیر جارّه
متن و ترجمه خطبه 20 نهج البلاغه
بِسمِِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ
20
و من كلام له عليهالسلام
و فيه ينفر من الغفلة و ينبه إلى الفرار للّه
فَإِنَّكُمْ لَوْ قَدْ عَايَنْتُمْ مَا قَدْ عَايَنَ مَنْ مَاتَ مِنْكُمْ لَجَزِعْتُمْ وَ وَهِلْتُمْ ، وَ سَمِعْتُمْ وَ أَطَعْتُمْ ، وَ لَكِنْ مَحْجُوبٌ عَنْكُمْ مَا قَدْ عَايَنُوا ،
وَ قَرِيبٌ مَا يُطْرَحُ الْحِجَابُ ! وَ لَقَدْ بُصِّرْتُمْ إِنْ أَبْصَرْتُمْ ، وَ أُسْمِعْتُمْ إِنْ سَمِعْتُمْ ، وَ هُدِيتُمْ إِنِ اهْتَدَيْتُمْ . وَ بِحَقٍّ أَقُولُ لَكُمْ . لَقَدْ جَاهَرَتْكُمُ الْعِبَرُ ، وَ زُجِرْتُمْ بِمَا فِيهِ مُزْدَجَرٌ . وَ مَا يُبَلِّغُ عَنِ اللَّهِ بَعْدَ رُسُلِ السَّمَاءِ إِلَّا الْبَشَرُ. (صبحى صالح، خطبه 20، ، صفحهى 62)